وبسایت حقوقی

حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری با سال ها سابقه در امر وکالت 09123666928 - 02188554580

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

قوانین جدید مالیات بر ارث

قوانین جدید مالیات بر ارث

شاید برای کلیه اشخاصی که یکی از بستگان خود را از دست داده اند و از وراث وی محسوب می شوند، پس از طی مراسم مربوط به دفن و کفن به فکر تقسیم ترکه بر جای مانده از مورث خود افتاده و جهت این تقسیم باید مقدماتی را طی نمایندکه ابتدای امر باید گواهی حصر وراثت و جهت از شورای حل اخلاف محل اقامت متوفی را دریافت نموده و پس از ظرف حداکثر یک سال از تاریخ فوت به سازمان امور مالیای محل سکونت متوفی مراجعه و در اظهارنامه ای که فرم های مخصوص که توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده است ، اطلاعات و مشخصات متوفی صورت اموال و  دارایی و هزینه اپهای کفن و دفن مالی و عبادی و دیون متوفی را اعلام نماید.

 اظهارنامه مزبور توسط ماموران مالیات بررسی و ابتدا اموال ارزیابی می شود. این ارزیابی توسط اداره مالیات بررسی و به نرخ روز مشخص می گردد.

پس از کسر هزینه ها دیون واجبات مالی و عبادی و هزینه های کفن و دفن نتیجه رسیدگی ابلاغ می شود ا هر یک از وراث به نسبت سهم خود ،مالیات بر ارث خود را پرداخت نمایند و وراث تنها پس از پرداخت این مالیات حق نقل و انتقال اموال را به صورت رسمی خواهند داشت.

مالیات بر ارث

ارث به کلیه اموال،بدهی ها،حقوق و وظایف شخص پس از فوت وی گفته میشود که به شخص دیگری منتقل میگردد.که اگر پس از درگذشت شخصی،مالی از وی به وارثان برسد،این دارایی،مشمول پرداخت مالیات میگردد.مالیات بر ارث گونه ای مالیات مستقیم و از نوع مالیات بر دارایی است.مهمترین سوال مطرح در ارتباط با مالیات بر ارث این است که مالیات بر ارث چند درصد است یا به عبارت بهتر نرخ محاسبه مالیات بر ارث به چه صورت میباشد.در قانون عصر گذشته (متوفیان قبل از95/1/1 ) مالیات بر ارث، برطبق میزان ترکه متوفی و تعداد وراث متفاوت میباشد:بدین ترتیب که ماترک متوفی ارزشگذاری شده،پس از کسر دیون و هزینه ها،سهم هر ورثه مشخص میشود و پس از اعمال معافیتها، طبق جدول قانون مالیاتهای مستقیم،میزان مالیات بر ارث هر ورثه تعیین وپرداخت میشود و پس از پرداخت مالیات و صدور گواهی واریز مالیات بر ارث، امکان انتقال ترکه فراهم میشود.اما در قانون جدید مالیات بر ارث(متوفیان بعد از 95/1/1) اموال متوفی گروه بندی شده و بر اساس گروه مرتبط ،نرخ های متفاوتی دارند.

بررسی قانون جدید مالیات بر ارث

اصلاح قانون مالیات های مستقیم در تاریخ 94/4/31 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید،اگر چه این قانون از ابتدای سال 95 اجرایی میشود اما با توجه به آثار مهم اقتصادی که دارد،توجه فعالان اقتصادی را بخود جلب کرده است.متن قانون بسیار مفصل و احکام آن بسیار صریح و در عین حال بنیادی است و آشنایی با کلیات آن برای فعالان اقتصادی و عموم مردم ضروری میباشد.

در قانون جدید مالیات بر ارث تغییراتی عمده رخ داده که بشرح ذیل ذکر میشود:

1- در قانون قدیم (متوفیان قبل از 95/1/1)،وراث(مجتمعا یا منفردا) یا وکیل یا نماینده قانونی یا قیم وراث، ابتدا به اداره امور مالیاتی صلاحیتدار مراجعه و پس از تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث، گواهی تسلیم اظهارنامه(ماده 31 ق.م.م) دریافت، تا برای مراجعه به شورای حل اختلاف جهت اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام کنند.ولی در قانون جدید، بدون مراجعه به اداره امور مالیاتی میتوانند گواهی حصر وراث را از شورای حل اختلاف اخذ کنند.

2-در قانون قدیم کلیه اموال متوفی،از طرف وراث در اظهارنامه مالیات بر ارث ،اظهار و پس از محاسبه مالیات، گواهی واریز مالیات بر ارث همه اموال بصورت یکجا صادر میشد. ولی در قانون جدید،وراث میتوانند ماترک متوفی را بصورت موردی به تاریخ نقل و انتقال،اعلام و پس از پرداخت مالیات ،گواهی واریز مالیات بر ارث را اخذ نمایند.

3-وراث در قانون قدیم می بایست حداکثر تا شش ماه بعد از فوت متوفی،اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی ذیربط ارائه میکردند در غیر اینصورت مشمول جریمه میشدند ولی در قانون جدید خبری از جریمه نیست.

4- در خصوص نرخ های محاسبه مالیات بر ارث نیز همانطور که در بالا اشاره شد تغییراتی رخ داده است.

از کجا باید شروع کنم؟

  • مدارک مربوطه نوشته شده را تهیه میکنم.
  • فرمها را از سایت پرینت گرفته و کامل میکنم.
  • موقعیت جغرافیایی رااز روی نقشه موجود مشخص میکنم.
  • آدرس اداره مربوطه را یادداشت کرده و با امادگی کامل به اداره مربوطه جهت تشکیل پرونده مراجعه میکنم.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ویست وب

مباحث الزام به تنظیم سند رسمی

مباحث الزام به تنظیم سند رسمی

شاید در موارد متعددی در جامعه با موضوعاتی نظیر عدم حضور فروشنده در دفترخانه جهت تنظیم سند رسمی ملک مواجه شده باشیم که این مهم بنا به دلایلی نظیر افزایش قیمت ملک در حال حاضر یا عدم امکان پرداخت بدهی ملک مانند : عوارض یا عدم امکان اخذ پایان کار می باشد.

در این خصوص ابتدا باید یک مبایعه نامه یا به اصطلاح قولنامه تنظیم شده باشد و تاریخی در خصوص تنظیم سند در دفترخانه معین که طرفین در ان تاریخ با حضور در دفترخانه اقدام بر نظیم سند نمایند و در تاریخی که طرفین جهت تنظیم سند مقرر نموده اند می توانند در دفترخانه مشخص شده حضور یافته و در صورت عدم حضور دیگری گواهی عدم حضور دریافت کنند.

طبق نظر وکیل ملکی عدم اخذ چنین گواهی مانعی در تنظیم سند نیست فایده ای که بر اخذ چنین گواهی مترتب می باشد، این است که طرفین از آن تاریخ می توانند با تقدیم دادخواست مطالبه ضرر و زیان مقرر در قولنامه را بنمایند.

خریدار پس از ناامیدی از حضور فروشنده در دفترخانه به ناچار یا شخصا یا با مراجعه به وکیل ملکی در جهت تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی اقدام نماید.

شایان ذکر است در خصوص املاکی که در رهن می باشد علاوه بر خواسته الزام به تنظیم سند رسمی در دادخواست الزام به فک رهن به طرفیت فروشنده و بانک نیز باید خواسه دعوا باشد.

 

قوانین و مقررات مرتبط با الزام به تنظیم سند رسمی

از جمله قوانین و مقرراتی که در ارتباط با الزام به تنظیم سند رسمی مورد استناد دادگاه قرار می گیرد و حقوق خواهان را در این خصوص تثبیت می نماید به شرح زیر است :

نیز مواد 10، 190، 191، 219، 222 و 223 و 338،339 قانون مدنی

  • بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی، قراردادهای خصوصی‌ نسبت‌ به ‌کسانی ‌که ‌آن ‌را منعقد کرده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است‌
  • همچنین طبق ماده ۱۹۰ این قانون، برای صحت هر معامله ‌شرایط ذیل اساسی است‌:
  1. قصد طرفین و رضای آنها.
  2. اهلیت طرفین‌.
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد.
  4. مشروعیت جهت معامله‌
  • ماده ۱۹۱ قانون مدنی نیز می‌گوید: عقد محقق می‌شود به قصد انشا به شرط مقرون بودن به چیزی که دلالت بر قصد کند.
  • ماده ۲۱۹: عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد، بین متعاملین و قائم‌مقام آنها لازم‌الاتباع است، مگر اینکه به رضای طرفیناقاله یا به علت قانونی فسخ شود.
  • ماده ۲۲۲:در صورت عدم ایفای تعهد، حاکم می‌تواند به کسی که تعهد به نفع او شده است، اجازه دهد که خود او عمل را انجام دهد و متخلف را به تأدیه‌ مخارج آن محکوم کند

ماده ۲۲۳: هر معامله که واقع شده باشد محمول بر صحت است مگر این که فساد آن معلوم شود

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ویست وب