طرح دعوا نفی نسب

وب سایت حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک _ نفی نسب به عنوان یک موضوع مهم در مسائل حقوقی در کشور ما شناخته می شود. دلیل اینکه این موضوع از مسائل مهم حقوقی است به خاطر این است که آثار بسیار مهمی را در زندگی افراد دارد. مثلاً نفی نسب تاثیر مستقیم در ارث افراد دارد.

اما گاهی این موضوع پیش می آید که بر سر نفی نسب یا نفی ولد دعاوی مختلف مطرح می شود. کلمه نسب در لغت نامه به معنای رگ و ریشه و یا رگ و پیوند به کار می رود. در دایره‌المعارف حقوقدانان هم نفی نسب به معنای رابطه طبیعی است و خونی است که بین دو نفر ایجاد می شود.

اما در این میان گاهی اوقات اتفاق می افتد که کسی که ظاهرا با فرد دیگری از نظر نسبی قرابت دارد این قرابت و پیوند را به طور کامل منکر می‌شود. این اقدام را نفی نسب می گویند. نفی نسب ممکن است از جانب مادر، پدر، فرزندان و هر شخص ذی نفع دیگری اتفاق بیفتد.

در حقیقت اگر بخواهیم به شکل ساده تر و واضح تر بیان کنیم با استفاده از دعوای نفی نسب می توان اتصال طفل به پدر را از نظر شرعی مورد مناقشه قرار داد و این ادعا می تواند از سوی پدر و یا هر ذینفع دیگری مطرح شود. مثلاً در هنگام تقسیم ارث بسیار اتفاق می افتد که سایر فرزندان، فرزند دیگری را که ادعای ورثه بودن کرده است انکار می کنند ایا بسیار اتفاق افتاده است که مادری ادعا کرده است که اصلاً فرزندی به دنیا اورده و این ورثه را به جای بچه خودش معرفی کرده است.

نفی نسب باعث اتفاقات مهمی می‌شود که در ادامه در مورد آن ها خدمت شما توضیحات مهمی را بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید و از مطالب گفته شده استفاده نمایید.

ابطال شناسنامه از طریق نفی نسب

اگر مراحل نفی نسب به خوبی پیش برود و فرد به موجب رای دادگاه نسبش ابطال شود، برای آنکه بتواند شناسنامه قبلی خودش را باطل کند باید مراحلی را طی کند. او باید دادخواستی را مبنی بر اینکه درخواست ابطال شناسنامه را دارد به طرفیت اداره ثبت احوال به دادگاه ارسال نماید. دادگاه ابتدا حکم او را بررسی می کند و پس از مدتی رای به ابطال شناسنامه وی صادر می کند.

البته برای این موضوع بهتر است به وکلای قابل اعتماد مراجعه کنید و از آنها مشورت بگیرید. طبیعتاً وکلا اطلاعات بیشتری از شرایط ابطال شناسنامه بر اثر نفی نسب دارند و بهتر می توانند مراحل قانونی و حقوقی را برای شما طی کنند.

نفی نسب توسط ورثه چیست؟

نفی نسب توسط ورثه ممکن است در شرایط گوناگون اتفاق بیفتد. اولین شرایطی که برای نفی نسب به خاطر خاطر میراث اتفاق می‌افتد در مورد ورثه ای می باشد که فرزند خوانده باشد و ارتباط خونی بین او و پدر و مادر خوانده اش وجود نداشته باشد. مطابق قانون فرزند خوانده از پدر و مادر خوانده‌اش ارث نمی برد و افراد ذینفع یعنی سایر فرزندان و ورثه می توانند با استفاده از قانون نفی نسب نسبت به تعلق ارث به فرزند خوانده اعتراض کنند.

البته این موضوع در طی مراحل قانونی در دادگاه مشخص می شود و در صورتی که حق با سایر فرزندان باشد شخص مورد نظر هیچگونه حقوقی در مورد میراث متوفیان نخواهد داشت.

نوع دیگری از نفی نسب که به وسیله پدر اتفاق می افتد، به نفی ولد مشهور شده است. دعوای نفی ولد همان طور که از اسم آن پیداست تنها به وسیله پدر می‌تواند اتفاق بیفتد. در این گونه دعوای نفی نسب پدر می تواند ادعا کند که نطفه فرزند متعلق به او نبوده است و این فرزند بر اثر رابطه نامشروع همسر با فرد دیگری منعقد شده است.

البته در قانون مدنی کشور ما هم در ماده ۱۱ ۵۸ مواردی در این مورد وجود دارند که اگر پدر می‌خواهد ثابت کند فرزند متعلق به او نیست باید خلاف این قوانین را ثابت نماید. اگر شما هم دچار چنین مشکلاتی هستید و به دنبال استفاده از قوانین نفی نسب می باشید بهتر است برای پیشبرد امور خودتان از یک وکیل خوب در این زمینه مشورت بگیرید.