وبسایت حقوقی

حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری با سال ها سابقه در امر وکالت 09123666928 - 02188554580

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۲ ثبت شده است

اقاله قرارداد چیست؟ چگونه انجام دهیم؟

معنی اقاله قرارداد در اصطلاح فقه نیز به درخواست و موافقت با فسخ معامله گفته می شود؛ به این شکل که اگر کسی بعد از خرید یا فروش کالایی، پشیمان شده و از فروشنده یا خریدار درخواست بهم زدن معامله (فسخ و رفع عقد) را کند و فروشنده یا خریدار این درخواست را قبول کند، این عمل را اقاله گویند. هنگامى که دو طرف براى برآوردن نیازها و تأمین منافع خود با یکدیگر عقدى را منعقد ‌کنند، این عقد و پیمان از آثار شرعى برخوردار مى‌شود و وفاى به آن ضرورى خواهد شد؛ زیرا هر کدام از دو طرف عقد در هنگام انعقاد عقد، منظور و هدفى را دنبال مى‌کرده‌اند که براى برآورده شدن آن به انعقاد عقد روى آورده‌اند و به همین دلیل این هدف و حق نباید ضایع شود. این در حالی است که اگر هر کدام از طرفین عقد پس از انعقاد عقد مورد نظر دریابند که به هدف مد نظر خود دست نمى‌یابند یا به هر دلیلى از انعقاد عقد پشیمان شوند، آن گاه نیز با توافق یکدیگر می‌توانند عقد را برهم بزنند. 

مفهوم اقاله قرارداد | کامل ترین شرایط قانونی

به عبارت دیگر، همان گونه که اراده دو طرف در پدید آمدن عقد موثر است و بدون این دو اراده، عقدى برقرار نخواهد شد، همین دو اراده نیز در سرنوشت عقد یعنی پابرجا بودن یا از بین رفتن عقد موثر خواهد بود. بنابراین در صورتی که طرفین تصمیم به انحلال و زوال عقد و آثار آن بگیرند، عقد از بین مى‌رود و در پى آن، آثار عقد نیز زایل مى‌شود که به این عمل حقوقى اقاله یا تفاسخ گفته می‌شود.  

خیلی از مراجعین سوالی دارند مبنی بر اینکه معنی اقاله قرارداد چیست؟ و یا اینکه اقاله قرارداد چه شرایطی دارد؟ حال با توضیحاتی که در این مقاله بصورت کامل داده می شود، با معنی اقاله قرارداد و شرایط اقاله آشنا می شوید. مفهوم اقاله بدین صورت است مسامحه و نادیده گرفتن امر یا موضوعی بوده و بطور کلی به عقدی گفته می‌شود که موضوع آن از بین رفتن تمام یا قسمتی از عقد اولیه است و در آن رضایت و توافق به همراه اراده طرفین شرط لازم است.

اقاله نوعی عقد است که با رضایت و توافق، قصد و انشای طرفین محقق می‌شود و موضوع آن توافق برای از بین رفتن عقد نخست است. قانونگذار مفهوم روشنی از عقد اقاله ارائه نکرده اما مصداق و شرایط آن در مواد 283 تا 288 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران آمده و به صراحت ماده 264 از علل سقوط تعهدات و آثار آن است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ویست وب

راههای اثبات وقوع بیع با سند عادی

اثبات وقوع بیع با سند عادی امری بسیار حائز اهمیت است که در حفظ حقوق و منافع طرفین قرارداد اهمیت زیادی دارد. یکی از روش‌های موثر برای اثبات وقوع بیع، استفاده از سند عادی است. سند عادی به عنوان یکی از اسناد و مدارک، می‌تواند به شما در اثبات وقوع بیع کمک کند. مطابق مادتین قانون ثبت از جمله ماده 22، ماده 46 الی  48 قانون تنها شخصی را مالک می شناسد که ملک به نام وی ثبت شده باشد و ثبت معاملات نیز برای افرادی که آن را انجام می دهند الزامی است، یعنی شخصی که اقدام به انجام معامله ای از جمله خرید و فروش و یا صلح می نماید ملزم به ثبت آن معاملات از طریق دفاتر اسناد رسمی و اداره ثبت می باشد. حال به بررسی راهکارها و روش‌های کارآمد برای اثبات وقوع بیع با سند عادی می‌پردازیم که به شما در این فرآیند کمک خواهد کرد.

اثبات وقوع بیع

برخی از دلایل مهم اثبات وقوع بیع اشاره می‌کنم:

حفظ حقوق و تعهدات: با اثبات وقوع بیع، طرفین قرارداد قادر خواهند بود تا حقوق و تعهدات خود را مشخص کنند و در صورت بروز هرگونه اختلاف یا اشکال، به این اثبات مراجعه کنند. این در حفظ حقوق طرفین و جلوگیری از تضییع منافع آنها بسیار مؤثر است.

رفع ابهامات و ناتوانی‌ها: اثبات وقوع بیع، به طرفین کمک می‌کند تا ابهامات و ناتوانی‌های ممکن در قرارداد را رفع کنند. با داشتن اطلاعات دقیق و قابل اثبات درباره مواردی مانند تاریخ بیع، شرایط و الزامات قرارداد، قیمت و شرایط پرداخت و غیره، طرفین قادر خواهند بود احتمال وقوع ابهامات را کاهش دهند و در صورت لزوم به آنها پاسخ دهند.

دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل پایه یک آماده قبول دعاوی مرتبط با اثبات وقوع بیع و یا پاسخگویی به سوالات حقوقی شما عزیزان می باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ویست وب

مدارک لازم برای اثبات مالکیت ملک

قاضی جهت بررسی دعوی و صدور رای نیاز به مدارکی دال بر اثبات مالکیت دارد که خواهان باید به دادگاه ارائه دهد. این مدارک عبارتند از:

  • مبایعه نامه
  • استشهادیه
  • تصرف ملک
  • سند مالکیت
  • اقرار خوانده
  • شهادت شهود
  • دفاعیه وکیل دادگستری

اگر ایادی قبلی هم وجود داشته باشند باید علاوه بر فروشنده، تمام ایادی قبلی نیز طرف دعوا قرار گیرند.

بررسی موارد مذکور در نهایت منجر به صدور رای در رابطه با اثبات مالکیت می شود.

اثبات مالکیت ملک پس از صدور رأی و قطعی شدن آن، جنبه اعلامی دارد و نیازی به صدور اجراییه نمی باشد.

نکات مهم در دعوای اثبات مالکیت ملک

اثبات مالکیت ملک

  • طرح دعوای اثبات مالکیت ملک نسبت به املاک ثبت شده قابل استماع نیست. بنابراین طرح دعوای اثبات مالکیت نسبت به ملکی که سند رسمی دارد برخلاف قانون می باشد و دادگاه قرار عدم استماع دعوا صادر می نماید.
  • دعوای اثبات مالکیت نسبت به املاکی قابل طرح است که ثبت نشده باشند و سند رسمی نداشته باشند.
  • جهت اثبات مالکیت ملک، وجود و ارائه مبایعه نامه و یا قرارداد ضروری نیست. چرا که ممکن است مالکیت ملک به اشکال مختلف از قبیل انتقال قهری و از طریق ارث، به مالک منتقل شود.
  • در مورد ملکی که ثبت نشده و در تصرف فرد دیگری است، مدعی اثبات مالکیت میتواند دعوای اثبات مالکیت و خلع ید را بصورت همزمان مطرح نماید.
  • در املاکی که سابقه ثبتی دارند دولت فقط کسی را مالک می‌شناسد که ملک در دفتر املاک به نام او به ثبت رسیده باشد و انتقال مالکیت املاک دارای سابقه ثبتی با انتقال رسمی ملک انجام می‌شود و صرف تائید و تنفیذ قرارداد و اعلام صحت آن ایجاد مالکیت نمی‌کند؛ بنابراین دعوی اثبات مالکیت در املاک دارای سابقه ثبتی با توجه به مقررات یاد شده قابلیت استماع ندارد.
  • دعوای وضع ید بر ملک مشاع، فرع بر اثبات مالکیت است بنابراین در صورت فقدان سند رسمی، این دعوا قابلیت استماع ندارد.
  • طرح دعوای اثبات مالکیت در تقابل با دعوای خلع ید، در فرضی که خواهانِ متقابل، مدعیِ فضولی بودنِ معامله خوانده تقابل با شخصِ ثالثی باشد، قابل استماع نخواهد بود زیرا طرح دعوای متقابل علیه ثالث امکانپذیر نیست.

  • اثبات مالکیت ملک یک پروسه ضروری برای حفظ مالکیت ملک می باشد.  که برای حفظ حقوق و منافع شما ضروری است. با استفاده از مدارک اثباتی، ثبت در سازمان ثبت اسناد و املاک، بررسی مالکیت فعلی و تاریخچه ملک، مدارک مالی و شهادت شهود، خواهان می‌تواند مالکیت خود را به درستی اثبات کند. برای اطمینان حاصل کردن از صحت و کارآمدی روش‌های اثبات مالکیت، توصیه می‌شود که با یک وکیل ملکی و یا مشاور حقوقی مشورت کنید.

    اگر به مشاوره حقوقی در رابطه با اثبات مالکیت ملک نیاز دارید، کافیست با دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل متخصص ملکی تماس بگیرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ویست وب