قتل در حالت مستی

 حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری  بیان می دارد که در قوانین کیفری ایران از واژه ی قتل تعریفی گفته نشده است و همچنین در قانون مجازات اسلامی ایران قتل تعریف نگشته است و تنها در ماده ی ۲۰۴ انواع قتل را بیان کرده اند و در ماده ی ۲۰۵ مجازات قتل عمد آمده است اما در حقوق ، قتل اینگونه تعریف شده است که : لطمه زدن به زندگی دیگری چه به طریق عمل فیزیکی و چه به واسطه ی ترک فعل ، و هم چنین قتل در حالت مستی ، همین تعریف را در بر می گیرد .

وکیل در این مورد بیشتر شرح می دهد که برای انواع جرم ها یک تقسیم بندی کلی می توان در نظر گرفت که در آن ، جرایم در سه گروه طبقه بندی می شوند :

گروه اول جرم هایی که علیه اشخاص واقع می شوند ؛ یعنی نسبت به یک شخص جرمی اتفاق می افتد .

گروه دوم از جرم ها ، جرایمی هستند که علیه اموال رخ می دهند ؛

گروه سوم جرم هایی که علیه امنیت اتفاق می افتند ؛ یعنی این جرم ها نظم و امنیت را به هم می زنند.

برخی جرم ها نظم و امنیت جامعه را مختل می کنند ، قتل در حالت مستی از جمله آن هاست .

بنابراین قتل نیز به سه دسته تقسیم می شود :

1- قتل عمد

2- قتل غیر عمد

3- قتل خطای محض

در این مقاله می خواهیم در مورد قتل در حالت مستی توضیحاتی را بیان کنیم که می بایست مقدماتی برای این موضوع آورده می شد .

جرم شرب خمر

وکیل دادگستری شرح می دهد که : شرب خمر یکی از جرم هایی است که در قانون مجازات اسلامی آورده شده است و هر شخص این کار را انجام دهد به مجازات خود متناسب با قانون می رسد . عمل شرب خمر حرام و غیر قانونی است حتی اگر موجب مستی نشود. این جرم جنبه ی عمومی دارد و نیازی  به شکایت و یا پیگیری پرونده از جانب شاکی نیست.

قتل در حالت مستی اغلب در هنگام رانندگی روی می دهد .

در ادامه وکیل یوسف آباد شرح می دهد که : بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات شرب خمر در ماده ۲۶۵ آمده است که ۸۰ ضربه شلاق می باشد ؛ اگر شخصی در حین مستی مرتکب جرم دیگری نیز شود مجازات آن جرم به مجازات خوردن شراب اضافه میگردد که قتل در حالت مستی می تواند یکی از این جرایم باشد .

ادمه در وب سایت حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری مطالعه شود.