نکات مهم قانون جدید چک

وب سایت حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری _ آیا تابحال در مراودات مالی از چک استفاده کرده اید؟ یا در ازای فروش و یا معامله ای چک دریافت کرده اید؟ 
آیا با مفهوم چک آشنایی دارید؟ در ابتدا به تعریف چک می پردازیم تا با آشنایی کامل به شرح قوانین کامل جدید صدور چک بپردازیم ،چک به برگه ای که دارای تاریخ‌ و ارزش مالی است که  جهت انجام خرید در زمان حال و پرداخت هزینه آن در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده - تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده‌است به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادرکننده دریافت می‌کند. حال که با مفهوم چک آشنا شدیم قصد داریم بطور کامل آن را شرح دهیم، انواع چک را معرفی کرده و قوانین مربوط به چک را توضیح خواهیم داد.

 انواع چک

به نظر شما چک تضمین‌شده با چک تاییدشده چه تفاوتی دارد؟

چک بطور کلی به چهار صورت می باشد.
چک عادی: چک عادی همان چکی است که یک نفر در مقابل پولی که در بانک دارد، صادر می‌کند. این چک‌ها هیچ ضمانتی غیر از اعتماد و اعتبار صادرکننده چک ندارند.

چک تاییدشده:

چکی است که فرد صادر و بانک پرداخت آن را تایید می‌کند. مثلا اگر یک میلیون چک به شما بدهم، بانک تایید می‌کند که این مبلغ را در حساب خود دارم و حتما چک نقد می‌شود.

چک تضمین‌شده:

چکی است که بانک صادر می‌کند و پرداخت آن توسط بانک تضمین شده است. این چک اعتبار بیشتری نسبت به چک تاییدشده دارد.

چک مسافرتی:

چکی است که بانک صادر می‌کند و وجه آن در هر یک از شعب بانک پرداخت می‌شود.انواع دیگر چک مثل چک‌های الکترونیکی (داده‌پیام) در یکی از گروه‌های بالا قرار می‌گیرند. یعنی چک الکترونیکی می‌تواند عادی یا تاییدشده باشد.
۲- چک بی‌محل بر اساس قانون، چک یک سند لازم‌الاجرا است. یعنی وجه آن حتما باید پرداخت شود. مهم نیست به کدام شعبه از بانک مراجعه کنید. بر اساس ماده ۲ قانون چک، باید تمام مبلغ آن به شما پرداخت شود.
اگر چک وصول نشود، آن را به بانک می‌دهید تا بعد از تطبیق امضا با امضای صاحب حساب، نسبت به نقد کردن آن اقدام شود.
اگر چک به نام فردی خاص صادر شده، فقط او یا قائم‌مقام قانونی او می‌تواند چک را نقد کند. در مورد چک‌های حامل، هر کس که چک را در دست دارد می‌تواند اقدام به نقد کردن آن کند.
اگر چکی که در دست دارید وصول نشود، علاوه بر مبلغ چک می‌توانید تمام خسارات وارده به دلیل نقد نشدن چک را هم از دادگاه تقاضا کنید. حتی بعد از صدور حکم با مراجعه به همان شعبه می‌توانید خسارت‌ها و هزینه‌های مستقیم در جهت وصول طلب را درخواست کنید.
تفسیرهای متفاوت ممکن است عبارت «خسارت‌های وارده» چندان روشن نباشد و شاید کسی خسارت‌های روحی وارده به اقوامش را هم طلب کند.

ادامه مطلب را در وب سایت حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری مشاهده فرمایید.