اصلاح شناسنامه چگونه انجام می شود؟

اصلاح شناسنامه یکی از رایج ترین درخواست ها و دعاوی مردم می باشد که برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. درخواست اصلاح شناسنامه از سوی مردم دلایل گوناگونی دارد. تغییر نام، تغییر سن، تغییر نام خانوادگی ، اصلاح یا ابطال شناسنامه و همچنین حذف کردن نام همسر سابق از جمله دلایلی هستند که که باعث شده اند مردم به فکر اصلاح شناسنامه خودشان بیافتند . اما در میان مواردی که خدمت شما بیان نمودیم، آمارها نشان می‌دهد که تغییر سن و تغییر نام کوچک مهمترین موارد و علت های اصلاح شناسنامه ها هستند.البته باید در نظر داشته باشید که تغییر تاریخ تولد در شناسنامه طبقه قانون تنها یک بار در طول عمر شخص اتفاق می‌افتد و تایید آن هم در صلاحیت کمیسیون مقرر در تبصره ماده واحده موصوف می باشد و به صورت تخصصی به این موضوع رسیدگی می گردد.شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا مردم به فکر کم کردن سن خودشان در شناسنامه میافتند. دلایل گوناگونی برای این موضوع وجود دارد ،خیلی از افراد در جمع های خانوادگی از بیان سن خودشان خجالت می‌کشند و برخی دیگر دلیل پر اهمیت تری  به نام استخدام شدن در مراکز دولتی و خصوصی و نظامی دارد. این مراکز برای استخدام خودشان سن مخصوصی را مد نظر قرار می دهند که بسیاری از متقاضیان سن بالاتری دارند و به سراغ کم کردن سن میروند. اما برای اصلاح شناسنامه شما نیاز به گذراندن چند مرحله دارید و باید مدارک و شرایط خاصی داشته باشید. ما در ادامه در مورد این موضوع خدمتتان توضیح خواهیم داد البته پیشنهاد می کنیم بعد از خواندن این مطلب و در صورتی که قصد اصلاح شناسنامه دارید حتماً با یک وکیل دادگستری در این زمینه صحبت نمایید.

مراحل اصلاح شناسنامه چگونه اند؟

اولین مرحله ای که برای اصلاح شناسنامه شما باید انجام دهید این است که بررسی کنید شرایط این کار را دارید یا خیر. از جمله مهمترین شرایط برای اصلاح شناسنامه این است که فرد ۱۸ سال به بالا باشد و یا اگر کمتر از این سن است حکم رشد داشته باشد و شناسنامه پدر وی و یا جد پدری او ارائه شود. برای اشخاصی هم که تحت سرپرستی افراد دیگری هستند حتما قیم و وصی آنها باید با ارائه مدارک مستند احراز هویت شود. پس از آن که شرایط را بررسی کردیم باید به سراغ مدارک مورد نیاز برای این کار بروید. از جمله مهمترین مدارکی که رای به شناسنامه نیاز می باشد می توانیم به ارائه درخواست کتبی در برگه مخصوص، اصل شناسنامه عکس دار و تصویر آن، یک قطعه عکس، اصل و تصویر حکم رشد و مدارک قیم و فیش بانکی در هر یک از شعب بانک ملی ایران که به نام سازمان ثبت احوال باشد. پس از آماده کردن این مدارک شما باید به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن در اداره ثبت احوالی که شناسنامه خودتان را از آنجا گرفته اید بروید و مدارک را تحویل آنها دهید و رسید دریافت کنید. پس از آن تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی به درخواست شما در زمان مقرر به شما ابلاغ می شود و شما باید با در دست داشتن شناسنامه عکس دار خودتان در کمیسیون حاضر شوید. در صورتی که در جلسه حضور پیدا نکنید اگر پرونده شما آماده نتیجه‌گیری باشد کمیسیون نتیجه را اعلام می‌کند و در غیر این صورت درخواست شما رد میشود. کمیسیون برای بررسی موضوع می تواند در صورت لزوم شما را برای معاینه و تعیین سن به پزشکی قانونی هم معرفی کند. در نهایت تصمیم کمیسیون به شما ابلاغ می شود و در صورتی که با تغییر تاریخ تولد شما موافقت نشده باشد درخواست مجدد پذیرفته نخواهد شد پس دقت کامل را داشته باشید.

این مطلب هم می تواند مفید باشد : جعل اسناد

تاثیر وکیل دادگستری در اصلاح شناسنامه

با تمام توضیحاتی که دادیم طرح دعوی اصلاح شناسنامه کار اصلا آسانی نیست و نتیجه آن غیر قابل پیش بینی می باشد و سلیقه قضاوت در آن تاثیر زیادی دارد. جالب است بدانید برخی از دادگاه ها درخواست این تغییرات را قبول هم نمی‌کنند. طبیعتا هم برای اینکه شما بتوانید نتیجه بهتری در این موضوع بگیرید بهتر است از یک وکیل دادگستری متخصص استفاده کنید. یک وکیل خوب مجرب مطمئنا می تواند با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه دارد نتیجه بهتری را برای شما رقم بزند. استفاده از یک وکیل دادگستری مجرب باعث می شود ریسک کار شما به شدت کاهش پیدا کند. پس حتما دقت کنید و قبل از شروع درخواست اصلاح شناسنامه به سراغ یک وکیل مجرب و خوب بروید.