همان قدر که ازدواج شیرین و خوب می باشد و به شدت نسبت به آن توصیه می شود اما اگر از مسیر درست و با در نظر گرفتن شرایط مختلف این کار اتفاق نیافتد متاسفانه در اکثر مواقع به طلاق منجر می شود. ابطال ثبت واقعه طلاق اتفاق است که در سالهای اخیر در دادگاه های کشور ما متاسفانه افزایش پیدا کرده است.

اما ابطال ثبت واقعه طلاق هم مانند بطلان هر واقعه حقوقی دیگری در صورتی می‌تواند مورد ادعای شخص شود که در این واقعه حقوقی شرایط اساسی قانون رعایت نشده باشد. برای ابطال ثبت واقعه طلاق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی می تواند به شما کمک کند. مطابق این ماده قانونی  مرد میتواند با رعایت شرایطی که در قانون ذکر شده است به دادگاه مراجعه نماید و تقاضای ثبت واقعه طلاق را داشته باشد.

برای ثبت واقعه طلاق باید یک سری تشریفات قانونی انجام شود و انجام این شرایط و تشریفات قانونی ضروری میباشد. اما در صورتی که هر کدام از تشریفات قانونی برای وقوع ثبت طلاق انجام نشود می تواند منجر به ابطال ثبت واقعه طلاق شود. پس از ابطال ثبت واقعه طلاق تمام وظایفی که زن و مرد نسبت به هم دارند به شرایط قبل از طلاق برمی‌گردد و آنها باید وظایف خود را نسبت به یکدیگر رعایت کند مثلاً مرد باید نفقه را پرداخت کند.

همچنین در نظر داشته باشید که این قانون فقط برای مردها نمی باشد و در صورتی که زن هم بدون رعایت شرایط قانونی طلاق و خودش را ثبت کرده باشد همسر و میتواند درخواست ابطال ثبت واقعه طلاق را داشته باشد . مواردی که باعث می شود واقعه طلاق باطل شود در مواد قانون مدنی به شماره به ترتیب ۱۱۳۴ و ۱۱۴۳ به طور کامل شرح داده شده است.

ما در ادامه این مطلب در مورد مواردی که باعث ابطال طلاق می شوند توضیحات کافی را خدمت شما خواهیم داد اما بهتر است اگر قصد دارید از این ماده قانونی استفاده کنید از یک وکیل پایه یک مجرب استفاده کنید. طبیعتاً وکیل دادگستری با تجربه می تواند با شرایط بهتر این پرونده شما را پیش ببرد و از تمام منافع و حقوق شما در شرایط قانونی دفاع کند. در واقع پیشنهاد ما این است که حتماً برای انجام این کار از یک وکیل مجرب استفاده کنید تا خدای نکرده دچار مشکل نشوید.

چه موارد قانونی باعث ابطال ثبت واقعه طلاق می شود؟

موارد قانونی به زیاد هستند که باعث می‌شوند ابطال ثبت واقعه طلاق اتفاق بیفتد. اولین موردی که برای این منظور باید در نظر داشته باشید این است که طلاق باید به صیغه طلاق انجام شود و برای انجام این کار باید دو نفر مرد عادل به عنوان شاهد حضور داشته باشند و در صورتی که طلاق تنها با حضور یک نفر انجام شود این طلاق ابطال می گردد.

مورد بعدی که باید در نظر داشته باشید این است که نمی توان برای طلاق شرایط معلق قرارداد و طلاقی که به این شرط انجام شود باطل است. مثلاً یکی از زوجین نمی‌تواند بگوید اگر همسرم فلان ملک را یا فلان ماشین را در اختیار من قرار داد طلاق او را می‌پذیرم. اگر چنین شرایطی اتفاق بیفتد منجر به ابطال ثبت واقعه طلاق می گردد.

در صورتی که طلاق در شرایط عادت زنانگی زن اتفاق بیفتد و یا در حالت نفاس اتفاق بیفتد در این مورد صحیح نمی باشد و تنها در حالتی صحیح می باشد که زن یا حامله باشد و یا طلاق قبل از نزدیکی با زن اتفاق افتاده باشد و در این شرایط از حالت عادت ماهانه زن اطلاعات وجود نداشته بوده باشد.

در واقع اگر عراق در شرایط عادت زنانگی اتفاق بیفتد شامل ابطال ثبت واقعه طلاق می گردد و این طلاق باطل می شود. همچنین در صورتی که زن دچار عادت زنانگی نشود و سن او اقتضای این کار را داشته باشد زمانی شامل ابطال ثبت واقعه طلاق نمی گردد که حداقل از آخرین زمان نزدیکی با زن سه ماه گذشته باشد.

مواردی هم هستند که در قانون حمایت از خانواده ذکر شده‌اند و در صورت عدم رعایت آنها موجب ابطال در ثبت واقعه طلاق می گردند. مثلاً مهمترین مورد آنها این است که ثبت واقعه طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق پس از ارائه گواهی عدم سازش از سوی دادگاه مجاز می باشد و در صورتی که این اتفاق بدون مراجعه به دادگاه و بدون گواهی از دادگاه انجام شود شامل شرایط ابطال ثبت واقعی طلاق می گردد. همچنین ثبت واقعی طلاق باید بعد از زمان فرجام خواهی و ابلاغ رای انجام شود و در صورتی که قبل از این زمان باشد موجب ابطال آن می گردد.

شرایط دیگری هم هستند که می توانند موجب ابطال حکم طلاق شوند و شما بهتر است آنها را مطالعه کنید. اما در مجموع در چنین شرایطی هستید و قصد ابطال طلاق همسر خودتان را دارید بهتر است از یک وکیل دادگستری مجرب استفاده کنید.